Boek een werkplek in één van de start-up hotspots van de provincie. Reserveer nu

Terug naar overzicht

Hoe is het nog met Brightest?!

20 februari 2023

Van een scheve muursticker bij de kantoorinrichting tot een hevige Coronacrisis wereldwijd… Een goede verstandhouding ligt vaak voor minder onder vuur. Maar niet bij David Vandingenen en Kevin Pieters van Brightest. Ze hebben het ‘testen’ sinds jaar en dag in de vingers, zijn ‘people managers’ in hart en nieren en opgeven zit niet in hun DNA.

Hoe is het nog met hen?!

Aan de start: twee ondernemers en een klein kantoortje op het gelijkvloers. Na aftrap snel kunnen schakelen naar een middelgrote kantoorruimte op de eerste verdieping. En nu, na een serieuze klim, klasseren op onze derde – hoger gaat niet – verdieping met een team van maar liefst 39 vaste, geweldige medewerkers. Sinds de opstart bij IncubaThor hebben David en Kevin met Brightest East een mooi parcours afgelegd. Maar Brightest blijft in het ‘QA/test’-landschap demarreren om een voorsprong te nemen op het peloton. In de kopgroep zitten, uitblinken in wat ze doen. Da’s de rode draad in hun verhaal. Lees er alles over in dit interview!

Pieter Chiau, Managing Partner bij Brightest, omschreef Thor Park als de Silicon Valley van Limburg. Jullie zijn intussen bijna drie jaar op de site. Hoe ervaren jullie het zelf?

Kevin: Voor de opstart van Brightest East waren we op zoek naar een ideale locatie. Een dynamische plek, waar een groot aantal bedrijven verenigd zijn en liefst nog met de nodige faciliteiten. We hadden toen al een aantal plaatsen in Limburg bezocht en de juiste match nog niet gevonden. Ons gevoel moet steeds goed zitten (lacht). Ik weet nog dat ik het allereerste locatiebezoek op Thor Park erg spannend vond. Één keer aan het rondgaan bij IncubaThor vielen de puzzelstukjes in elkaar. Een groene omgeving, een uitstekende dienstverlening en moderne kantoren.

David: Stiekem hadden we bij die eerste rondgang al een favoriet kantoor op het oog: een middelgrote ruimte van een achttal werkplekken. Uiteraard was op dat moment enkel een klein kantoor aan de orde. Die doorgroeimogelijkheid gaf wel de doorslag. En we hadden iets om naar uit te kijken, een extra motivatie om ons vooropgestelde doel te halen.

 

Bij IncubaThor vielen de puzzelstukjes in elkaar. Een groene omgeving, een uitstekende dienstverlening en moderne kantoren.

– Kevin Pieters –

 

En of jullie een duidelijk doel voor ogen hadden: Op twee jaar tijd aan 25 medewerkers geraken. Terwijl een pandemie de wereld plat legt. The pressure was on… Wat doe je dan?

David: Doorzetten, met knikkende knieën weliswaar. (lacht) Met een hoofdkantoor in het centraal gelegen Kontich, wilden we met de nieuwe vestiging van Brightest absoluut in Limburg iets doen, een regionale verankering creëren. Het uitgangspunt was om werknemers uit de omgeving aan te trekken, die dan tewerkgesteld zouden worden bij de eindklant, ook in de omgeving. Enerzijds aanwerven, anderzijds aan business development doen. Niet evident in een periode waarin alles dicht gaat.

Kevin: Dus de boodschap was om rustig te blijven (lacht). De groene omgeving helpt wel. En inspireert ook.

David: Klopt, zo zijn we van start gegaan met onze sollicitatiewandelingen. En dat heeft gewerkt.

Kevin: Op dat moment was ook alles nieuw. De regio, ons kantoor, de community bij IncubaThor waarin we terecht kwamen. De ondersteuning die je dan krijgt vanuit IncubaThor is écht helpend. Kathleen kwam regelmatig polshoogte nemen en linkte ons met andere bedrijven. Dat heeft ervoor gezorgd dat we snel contacten konden leggen.

David: Ook via Marc Beenders van Limburg Startup kan je rekenen op goede ondersteuning.

Intussen zijn we bijna drie jaar verder en zitten jullie al aan 39 geweldige medewerkers en counting… Wat is jullie geheime ingrediënt?

David: Willen we dat wel prijsgeven, Kevin? (lachen) Ik denk dat het vooral onze persoonlijke aanpak is. Het investeren in én luisteren naar onze medewerkers. Het zijn zij die het doen op de projecten bij onze klanten. Kevin en ik zijn allebei zelf consultant geweest, dus we proberen het voor onze medewerkers in te richten zoals we het ook graag hadden gehad of hebben mogen ervaren. Beroepsmisvorming zeggen ze dan wel eens hé. En dan vind ik het mooiste als je je medewerkers ziet groeien, ziet schitteren. Daar zit een stukje opleiding en coaching in, maar ook dat ze zich goed voelen in het team.

Kevin: We vormen ook een écht team, een hele fijne groep. We hechten enorm veel belang aan het creëren van een thuis op het werk. Zo hebben we al een aantal keren meegemaakt dat werknemers zelf mensen die ze kennen, aanbrengen voor een sollicitatie. Dat is heel krachtig. Bij sollicitatiegesprekken letten we uiteraard op technische vaardigheden, maar we vinden het sociale aspect minstens even belangrijk. Of de persoon die voor ons zit ook past binnen het team, da’s doorslaggevend.

Aim high, daar staat Brightest voor. Wij voegen daar graag innovatief en creatief aan toe. Hoe vertaalt zich dat in jullie werking?

David: Wat wij proberen, is het op een andere manier te doen dan de concurrent. Het anders zijn dan anderen, maar ook vooral de beste willen zijn. Vergelijk het met de kopgroep in een wielerpeloton. (lacht) Daar is inderdaad een stukje innovatie voor nodig. Bij ons zit dat vooral in het kijken naar nieuwe trends, luisteren naar de klant en medewerker, opleidingen aanbieden en mee zijn met de laatste zaken. Daarvoor zitten we heel bewust samen met onze R&D afdeling. Welke oplossingen of alternatieve pistes willen we aanbieden om ons pakket te vervolledigen. En vervolgens investeren in onze medewerkers, zodat zij het verschil kunnen maken bij onze klant.

Kevin: En het creatieve klopt ook. Er komen ideeën langs alle kanten. Het zijn niet altijd wij die de koers bepalen, maar ook onze mensen. Zij komen in aanraking met heel veel nieuwe dingen, maken van alles mee bij de klant. Daar gaan we dan effectief mee aan de slag. Achter Brightest staat ook een sterk marketingteam. Als je een idee aanreikt, gaan ze er mee aan de slag en maken ze er iets leuk van. Dat leeft en is fijn om te zien. Bovendien doen we ook veel aan kennisdeling, zowel intern als extern. Ons eigen leerplatform, ‘The Bright Academy’, bestaat vooral uit zelfgemaakte opleidingen.

David: Als ik daar nog iets aan mag toevoegen, zie ik onze nauwe samenwerking met de scholen ook echt als een sterkte. Aan de ene kant, geven we les aan de studenten die heel vaak in aanraking komen met nieuwe technologieën. In de omgang met hen voel je echt wat de nieuwe zaken zijn, wat er gangbaar is. Aan de andere kant, werken we met stageplaatsen. Onze stagiaires werken dan rond bepaalde topics, waarbij in een onderzoeksfase wordt nagegaan wat de mogelijkheden zijn. Bovendien volgen docenten ook les bij ons.

Met Brightest behoren jullie ook tot de Gumption Group. Samen met enkele andere bedrijven uit de groep zijn jullie beland op onze gehele derde verdieping. Hoe is dat?

David: Gumption is een businessincubator en ecosysteem voor digitale transformatie dat co-creatie stimuleert. De sterke groep van zo’n 750 medewerkers verspreid over een 18-tal bedrijven heeft vestigingen in de hele Benelux en ondertussen dus ook in Genk. Ze hebben gezien dat die regionale verankering in Limburg voor Brightest gewerkt heeft en willen dat nu ook mogelijk maken voor de andere bedrijven in de groep. Rank1, Bmatix en iXpole zijn eveneens opgestart in Limburg.

Kevin: En iedereen plukt de vruchten van die co-creatie. Zo kunnen onze medewerkers beschikken over een hybride wagen, een eigen laadpaal, een laptop, … Voor al deze schakels biedt er wel één bedrijf uit de groep de oplossing. Als je elkaar op die manier kan helpen – co-creatie – voor je medewerkers en/of klanten werkt dat fijn en efficiënt. Daar zit een enorme meerwaarde.

 

Gumption heeft gezien dat de regionale verankering in Limburg voor Brightest werkt en wil dat nu ook mogelijk maken voor de andere bedrijven in de groep.

– David Vandingenen –

 

Waar ligt jullie focus op dit moment? Hebben jullie nog straffe doelen in petto? Wat mogen we van jullie verwachten in de toekomst?

David: Verder groeien met de juiste mensen en ook hen op hun beurt laten verder groeien. En in Limburg een vaste waarde worden. Dat is trouwens wat we met Brightest willen over heel Vlaanderen. En je merkt nu al dat klanten bij een intake zeggen “Ah, maar die werkt bij Brightest, dan weet ik dat het in orde is”. Da’s écht tof.

Kevin: Ja, naamsbekendheid genereren. Dat ze zeggen “Testen? Ahja, Brightest”. Wij voelen ons hier echt thuis. Da’s tof, ik kom hier graag.

David: Ja, we zitten hier wel hoog tussen de bomen, in onze boomhut. Maar als we dan naar buiten kijken. Het overzicht op Thor Park. Hier is zoveel gaande. Als we horen wat hier nog allemaal op het park in ontwikkeling is, geeft ons dat alleen maar bevestiging dat we juist zitten.

 

Als we zien en horen welke ontwikkelingen op het park gaande zijn, geeft ons dat alleen maar bevestiging dat we juist zitten.

– David Vandingenen –

 

Conclusie: Het gaat jullie goed. En dat horen we graag!

Bedankt voor het gesprek, David en Kevin!

 

Wil jij jouw onderneming ook laten groeien bij IncubaThor op Thor Park?

 

© IncubaThor 2024
IncubaThor is een initiatief van de Limburgse Investeringsmaatschappij LRM, stad Genk, KU Leuven en Campus EnergyVille.

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.